12-punkters kalipermätning - för bra för att vara sant

Jag har många, många gånger vägt mig på gymmets Tanitavåg och gjort bioimpedansmätningar. Mitt "bästa" resultat har varit 23 procents kroppsfett. Nu har PT Lissan utfört en 12-punkters kalipermätning på både mig och Lena, hon har gjort den två gånger inom loppet av en vecka. Man mäter kind, under hakan, strax framför armhålan, vid naveln, höftkammen, triceps, armen, innanför skulderbladet, på ovansida lår, vid knäet, vaden och just nedanför rumpan. Ju fler punkter som mäts, desto säkrare ska resultaten vara men jag tror ändå att sanningen ligger närmare tanitavågens resultat då kalipermätningen ger vid handen att min kroppsfettprocent skulle ligga runt 15 procent. Det viktiga/intressanta är såklart (oavsett själva siffran) att jämföra sina egna siffror med några månaders mellanrum för att mäta träningsresultaten, istället för att stirra på vågen som ju kan visa HÖGRE siffror för den som bygger muskler, trots att man faktiskt blir tajtare.
 
 
 
 
 


Kommentarer
Åsa

Men shit så smäcker du är!!

Svar: Tack! :-)
Birgitta/journalist/redaktör/träningsnörd

2012-07-01 @ 22:48:26
URL: http://hafva.blogg.se
Maria

Det är lite intressant för ju fler punkter jag har med - ju längre fett% får jag när jag kalipermäter och det blir orimligt låga värden. Men som jämförelse för sig själv är det ju perfekt. men egentligen skulle jag vilja unna mig en bodpod mätning!

Svar: Ja, en bodpod vore skoj! men finns bara i Sholm tror jag. vad visar en 12-punkters för dig (vi har gjort två mätningar och den första visade bara 13,4 så vi mätte om för att försöka greppa ännu mer fläsk och nu visade märningen 14,9. ;--) Vad visar en kaliper för dig? och bodpoden? *nyfiken på skillnaden* /B
Birgitta/journalist/redaktör/träningsnörd

2012-07-01 @ 23:35:47
URL: http://tantengoesfit.wordpress.com/
Maria

har aldrig bodpoddat... ännu men kaliper på 4 punkter (överkropp) visar 25% medan 5 punkter visar 20.1% (då är det bara låret som tillkommer och där har jag mest fett!!!) och 12 punkter visar 16% och det kan jag med blotta ögat se att det inte stämmer. Jag skulle tippa på att jag ligger på mellan 20-25% för jag är fortfarande väldigt kvinnligt kurvig. Har bestämt mig för att fortsätta mäta

Svar: Jag tror att även jag ligger på 20-25 %! Hur det än är är det kul att jämföra med nya siffror framöver. :-)
Birgitta/journalist/redaktör/träningsnörd

2012-07-02 @ 17:11:35
URL: http://tantengoesfit.wordpress.com/
Maria

... äh, jag skickade för tidigt! jag har bestämt mig för att fortsätta köra bara 4 punkter och ha det som referensvärde.

Svar: OK! Mäter du också med hjälp av en PT? Vilka är de fyra punkterna?
Birgitta/journalist/redaktör/träningsnörd

2012-07-02 @ 17:12:20
URL: http://tantengoesfit.wordpress.com/
Maria

Nej, jag fick lära av en PT redan på 90-talet och köpte då en egen kalipertång. Jag brukar göra egenmätningar (tar hjälp till ryggen) och göra mätningar på vänner och kollegor.
Jag mäter (skippar dom latinska namnen som jag inte minns...) framsida + baksida över arm, snett mått mellan navel och höftben samt på skulderbladet.

Svar: OK! Måste vara trixigt att lära sig det, men kul att kunna! :-)
Birgitta/journalist/redaktör/träningsnörd

2012-07-04 @ 08:40:06
URL: http://tantengoesfit.wordpress.com/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lyckligagatans

Träning, hem & reportage

RSS 2.0