Vikten av att strunta i siffran på vågen

Saxat från en av mina favoritbloggar om träning:
"Vikt är det sämsta sättet att mäta i vilken form du är i. Siffran på vågen visar så mycket blurr. Vätskebalans, dagsform, matintag och tidpunkt påverkar. Och: När du känner dig som mest vältränad väger du kanske som mest. Eftersom muskelmassa väger mycket mer än fett. Så vill du utvärdera i vilken form du är i; skippa vågen och känn efter hur kläderna sitter. "

Så sanna ord, men ack hur svårt är det inte att programmera om hjärnan!? Jag jobbar på det och ska inför vårt "mellanmål" till midsommar göra en kalipermätning av fettmassan för att göra en ny till hösten och då jämföra vad som hänt istället för att fokusera på de där siffrorna som vågen visar.



Kommentarer
Jenny

Tack, tack, tack! Du vet hur mycket jag älskar sådant här! Du vet att jag gör det för att jag vet hur betydelsefullt det är för så många. Jag blir genuint glad Birgitta!

2012-06-17 @ 22:01:26
URL: http://mindfulnessmamma.blogg.se/
Åsa

Mycket sanna ord!!

2012-06-17 @ 22:03:31
URL: http://hafva.blogg.se/
Anonym

Ja, Jenny - jag tror också det är jätteviktigt att ta upp vågfixeringen! Mer muskler (som faktiskt väger mer än fett) till folket.

:-) /Birgitta

2012-06-17 @ 22:05:36
9kilofett

Jag önskar jag kunde sluta fixera mig vid vågen!! Bah.

2012-06-19 @ 17:55:46
URL: http://piecesandbits.blogg.se/
Anonym

Det ÄR svårt att inte stirra sig blind på vågens siffror, men jag börjar mer och mer inse att det är viktigare att ha en tajt, fast kropp, även om den väger mer pga muskelmassan, än att ha en "smalfet" kropp. Strong is the new skinny! :-) Birgitta

2012-06-19 @ 18:37:29
maria

Minns min tid på viktväktarna på tidigt 90-tal. Hur köerna till toaletten ringlade sig lång före invägningen...

Svar: Hmmmm ... Tänk att vi är SÅ fixerade vid alla hekton och gram. ;-)
Birgitta/journalist/redaktör/träningsnörd

2012-07-25 @ 08:31:37
URL: http://tantengoesfit.wordpress.com/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lyckligagatans

Träning, hem & reportage

RSS 2.0