Sommar, sommar, sommarslut och 5:2-dieten

Jag har inte haft tid att blogga. Jag har haft fullt upp med att njuta av sommarens sista dagar. Sedan har jag börjat jobba på nytt och jag fattar faktiskt inte HUR i hela friden jag brukar lyckas med att jobba, träna, planera bra middagar osv. Jag har glömt det!
 
Denna första arbetsvecka blev träningspassen färre än planerat, men good enough.
 
I dag har jag börjat med 5:2-dieten. Dvs halvfasta (äta 500 kcal) under två av veckans dagar. Jag gör det för de hälsoeffekter dieten sägs ha. Då mina föräldrar dog av bröstcancer respektive bukspottkörtelcancer och pappa dessutom drabbades av diabetes typ 2 och hjärtinfarkter känns det som att jag har mycket att vinna på en diet som utlovar en minskad risk för just dessa sjukdomar. Uppoffringen känns fjäderlätt om vinsterna blir de utlovade. (Hehe, jag inser att det är lätt att säga när dag ett inte ens är över.)
 
Nu bjuder jag på en bildkavalkad och en summering av träningsveckan som passerat:
 
Måndag: 5 km jogging. 9*1 min planka.
Tisdag: styrketräning 54 min, biceps, triceps, mage.
Onsdag: Styrketräning 25 min Lofsans benpyramid och plankor.
Torsdag: Vila.
Fredag: Löpning. Backintervaller.
Lördag: Styrketräning 45 min ben, bröst, mage.
Söndag: Vila.
 
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer
Maria

Lycka till med 5:2, det är faktiskt väldigt lätt men jag avstod helt från mat och de 500 kcal/dag som kvinnor får äta. För mig triggade dom matlusten men vi är alla olika.

Fantastiskt fina semesterbilder du har.

Svar: Jag har kört fatsan en dag och väntade till 16.20 med att äta två ägg och en tomat. Något senare tog jag kvarg och ännu ett ägg och det kändes som en bra grej för mig att skjuta på ätandet till så sent som möjligt. Dels blir ju den faktiska fastan - och vilan för kroppen - längre, dels slapp jag lägga mig med knorrande mage. :-) På torsdag kör jag nästa fastedag!
Birgitta/journalist/redaktör/träningsnörd

2013-08-13 @ 07:45:39
URL: http://tantengoesfit.wordpress.com/
Maria

Jag känner likadant, att det nog är smart att vänta med ätandet så länge som möjligt så att hjärnan inte triggas. dessutom märker man vid fastan att man blir mer pigg av att inte äta.

Svar: Hur länge körde du? Du kommer inte att fortsätta?
Birgitta/journalist/redaktör/träningsnörd

2013-08-13 @ 10:10:16
URL: http://tantengoesfit.wordpress.com/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lyckligagatans

Träning, hem & reportage

RSS 2.0