Livsviktig läsning!



I dag färgas hela Sverige rosa, vårt helgmagasin likaså. Läs!  Bläddra! Och bidra till forskningen!

Min personliga krönika i magasinet:

Jag var 21 år och gjorde min praktik som journalist när mamma ringde. Hon hade precis fått sitt bröstcancerbesked, en okänslig läkare hade RINGT henne, och hela världen rasade. När jag åkte hem tuggade jag mitt mantra om och om igen. Jag skulle vara stark inför mamma, inte gråta. Absolut inte gråta.
Så fort jag kom innanför dörren därhemma kastade jag mig om mammas hals och grät från djupet av mitt hjärta. Vi grät tillsammans. Det var början på mitt liv i skuggan av bröstcancern.
Under hela mitt vuxna liv har jag varit livrädd för att mista mamma. Inför varje återbesök med prover och kontroller har jag haft ångest så det gjort ont i magen. Ont ända från lilltån upp till hjässan, så ont att jag velat krypa ur skinnet. När mamma ringde mig efter läkarbesöken vågade jag knappt svara i telefonen. Jag var så rädd för vad jag skulle få höra. Samma sak varje gång, med några månaders mellanrum, hela mitt vuxna liv.

Efter åtta år kom återfallet. Mikroskopiskt små djävlar hade legat och växt till sig i lymfan och lömskt spridit sig till skelettet. Mamma bet ihop, hon var en i grunden ofattbart positiv person. Jag beställde hem hennes sjukjournaler i somras, till och med där konstaterar (förundras?) läkaren det - "patienten är mycket positiv till sin läggning". Till och med när mamma diagnostiserats med spridning till levern "som vanligt mycket positiv".
Många, långa tider levde vi som om cancerdjävulen inte fanns, eller som om den bara var som en kronisk sjukdom, vilken som helst. Mammas lösbröst, som hon helst inte använde - annat än när hon inte ville genera okända människor - blev mina barns leksak. Den låg ju där i mommos sovrum och var kul att klämma på och bolla med. Mormödrar var mormödrar som bakade världens godaste bullar och bara hade ett bröst, det var naturligast i världen för mina pojkar.

Mamma levde i 20 år efter sin diagnos. Jag önskar att jag hade vetat det den där dagen när hon ringde mig. Då hade livet inte behövt göra så ont så ofta och så länge.
I dag är det två år och tio veckor sen cancern slutligen tog min älskade mammas liv. Jag, min syster, min bror och mina två mostrar fanns vi hennes sida från morgon till sen kväll, ibland hela natten, varje dag under de sista nio veckorna. Vi fanns vid hennes sida när livet tog slut. Det var mitt livs värsta veckor, det var mitt livs viktigaste veckor. Jag är glad för att jag släppte allt annat för att finnas där. Sällan har jag levt så i nuet och aldrig tidigare har jag fullt ut förstått vilken styrka det är att ha syskon. Eller som mamma en av sina sista dagar i livet sa: "Tänk att det kunde bli såhär bra."

Birgitta Lindvall Wiik


Kommentarer
EVA

Tack vännen !



Vi är SÅ nöjda med reportagen och bilderna...och det är våra nära och kära också !



Funderar på om det skulle gå att få bilden på oss tre i rallarroserna :D? Den var så himla fin...



Ha en underbar helg...för det ska då jag ha :D!



***

KRAAAM EVA

2009-10-03 @ 14:26:57
URL: http://whiskyochchampagne.blogg.se/
/B

Eva, visst ska vi ordna bilder till er! Tusen tack än en gång för att ni delar med er. Ha en fin helg!

:-)

/Birgitta

2009-10-03 @ 14:28:15
Persilja

Det var din krönika, artikeln om Eva, slutsidan och hela bilagan som gjorde att jag skrev mitt inlägg som jag gjorde idag. Jag grät och grät och grät till frukosten så att jag fortfarande har ont i huvudet. Jobbigt men välbehövligt. Sorg som jag stängt långt in vällde fram och medkänsla med allas upplevelser, allt sammantaget var en enormt stark upplevelse. Och som det sas, ur all sorg kommer glädje och tacksamhet.

2009-10-03 @ 16:50:07
URL: http://skonahem.com/persiljas-hus/
Camilla(s nya hem)

Vilken stark berättelse, tack för att du delar med dig trots att det är förbannat (ursäkta svordomen) jobbigt att läsa... Kram!

2009-10-03 @ 20:24:09
URL: http://www.camillasnyahem.se
Maria

Hej Birgitta!

Jag har inte missat F:s text. Hon lät mig läsa den innan också. Konstigt nog så är det också denna månad som min syster gick bort. Den månaden då det uppmärksammas, då är också årsdagen. Nu fyra år sedan.

Känner igen den där våndan inför provsvar varje gång. Och kanske du som jag också känner döden nosa en i nacken ibland, om man själv skulle drabbas. Men det gör ju att man lever mer nu. NU!

Jag stöder såklart kampen. Nu och varje månad.

2009-10-03 @ 21:55:13
URL: http://jagblommar.blogspot.com
Anna

Underbart och generöst skrivet

kram

2009-10-03 @ 23:28:22
URL: http://mittval.blogspot.com
Helena ROOM AND SERVE

Kramar om dej i cyberrymden...

2009-10-04 @ 09:58:48
URL: http://roomservice.blogg.se/
Katarina

Min mormor dog i cancer när jag var 14 år.

Men jag var inte med hennes sista tid i livet, vet inte om mina föräldrar skulle skydda mig och min bror på ngt sätt. Men jag tror det hade varit bättre vara med i allt som hände.



Jag saknar henne otroligt mycket, från henne har jag fått massor av den konstnärliga ådra & kreativitet jag har i dag.



Kramar

Katarina

2009-10-05 @ 15:09:00
URL: http://katarinasdag.blogspot.com
EVA

Tack !!!

Såg bilden på mig genom trädet också...för att vara liiite besvärlig...hihi !



***

KRAAAM EVA

2009-10-05 @ 22:02:59
URL: http://whiskyochchampagne.blogg.se/
Anonym

Eva, jag ber Linda ordna det! Alla bilderna är så fina!

:-)

2009-10-06 @ 15:12:16
FURNISH.etc inredningsblogg

Oerhört stark berättelse. Det gör i hjärtat av att läsa. Jag önskar att din mamma hade övervunnit denna hemska sjukdom. Kramar Emmy

2009-10-06 @ 21:38:12
URL: http://furnish.blogg.se/
Lotta

Jag läste just om din mamma och tårarna trillar...Det är tio år sedan min pappa gick bort och jag slutar aldrig sörja men jag har lärt mig att leva med det.



Tänker på dig



Lotta

2009-10-07 @ 18:20:52
URL: http://www.vastbacken.blogspot.se
Maria

Gud vilken oerhört stark berättelse, du skriver så himla bra!(:

2009-10-07 @ 21:59:38
URL: http://maaariaa.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lyckligagatans

Träning, hem & reportage

RSS 2.0