En vecka att minnas

 
6 dagar  i rad har jag tillbringat på stranden förra veckan, underbara dagar då jag och barnen tankat sol och värme.
Fler sådana dagar till folket! Nu är vi inne på min sista semestervecka, jag hoppas den blir fin.
 
Vi har ätit middag med fina vänner och jag har varit på Spionopera med dubbel-Evorna. Föreställningen handlar om Sveriges största spionaffär i början av 1950-talet. Då avslöjades att journalisten/kommunisten Fritjof Enbom i tio år sålt uppgifter om Sveriges försvar till ryssarna. Enbom hävdade att han under Kodnamn Mikael var chef för ”Grupp Norr” – en liga med ett tiotal inblandade. Flera av de utpekade dömdes till livstids straffarbete och andra långa straff.
 
I själva verket byggde hela historien på en mytomans förvirrade fantasier och många av de oskyldigt dömda kämpade resten av sina liv för upprättelse.
 
Mina barns farmorsfar jobbade som journalist på samma kommunisttidning - Norrskensflamman - och blev tagen till förhör. Han berättade många gånger för oss om hur orättvist han behandlats på grund av sin politiska övertygelse. Nu finns  han inte längre bland oss, han dog vid 92 års ålder för bara fyra år sedan, annars hade han säkert suttit på första parkett med oss när Kläppenteatern spelade.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lyckligagatans

Träning, hem & reportage

RSS 2.0