Lördag hela veckan och normalupplägget

Biffutmanare Anna ville veta hur mitt träningsupplägg ser ut just nu och hur jag äter. Well, JUST NU är jag på semester och då är ledordet "good enough". Jag tränar, gör bra matval då och då men äter både en daglig glass och tar en öl till maten om jag vill. Detta är dock ett undantagstillstånd.
Mitt normala matupplägg har sin bas i proteiner och grönsaker, jag utesluter inte kolhydrater helt men begränsar intaget. Grönsaker innehåller ju också kolhydrater. En vanlig matdag när jag inte är på semester kan se ut så här:
Frukost: En burk mager kvarg med en skopa proteinpulver och jordgubbar.
Lunch: Äggröra (mest äggvita) och en burk tonfisk, en skiva grovt bröd, grönsaker.
Mellis: Kvarg och proteinpulver med bär. Om jag ska träna blir det även ett eller två ägg.
Middag: lax  och grönsaker i ugn och blomkålsmos.
Kvällsis: Kan bli kvarg igen (jag gillar det!), kan även bli en proteinbar, ett par ägg eller avokado & skinka.
 
Träningen består av 2-3 löppass per vecka och styrketräning. Den är uppdelad på fyra pass enligt följande: Pass 1: bröst, axlar, triceps. Pass 2: Ben, mage. Pass 3: Axlar, biceps. Pass 4: Rygg och mage.
 
I dag körde jag ben och mage på SATS i Norrköping där jag för tillfället befinner mig. Sedan blev det bad & shopping och sjuåringen ville att vi skulle fota varann i våra nya kepsar! :-)
Vi avrundade en härlig semesterdag med en öl på ett trevligt hak med levande musikunderhållning.
 
 


Kommentarer
Anna

Det var precis vad jag efterlyste. Jag har liksom ingen koll på hur mycket jag skulle behöva träna och hur nyttigt jag skulle behöva äta för att nå samma resultat som du.

Jag inser att det absolut svåraste för mig är att låta bli fikat och onödiga kolhydrater. Att äta nyttig frukost, hyfsad lunch och middag är inga problem. Inte träningen heller, tycker jag nog. Det är all tid däremellan...

Tack för sammanfattningen. Fortsätter ha semester och skärper upp mig i augusti vad gäller kost.

Gonatt!

Svar: Jag har alltid en fri ätardag per vecka, det glömde jag skriva. Det är den som nu är expanderad under vår resa, MEN så fort jag kommer hem går jag tillbaka till min rätt strikta kosthållning, jag mår så bra av den! :-) Lycka till Anna!
Birgitta/journalist/redaktör/träningsnörd

2012-07-03 @ 23:11:27
Maria

Men du försöker alltså fortfarande gå ner i vikt? Med tanke på att du äter runt 1500 kcal/dag till den träningsmängd du gör. lir väl ett nettointag på 1000 kcal/dag. Hur mycket till tänker du minska?

Svar: Jag brukar ligga runt 1700 kcal per dag men minskar inget alls i vikt, däremot har jag minskat lite i fett på sistone. Vad brukar du ligga på?
Birgitta/journalist/redaktör/träningsnörd

2012-07-05 @ 07:08:03
URL: http://tantengoesfit.wordpress.com/
Maria

När jag gick ner så låg jag på 1500 kcal/dag och minskade rejält medan jag nu försöker komma upp i 2000 - men det är svårt. Jag är däremot livrädd för att jag dragit ner förbränningen så att kroppen tror att jag SKA äta så lite för under mina träningsveckor så borde jag äta 2500 per dag, minst.
Men det kanske har med ålder att göra oxå? Att kroppen inte förbränner lika mycket? Det kanske är helt normalt att äta väldigt få kalorier? Dom flesta uträkningar man ser grundar ju sig på yngre människor.

Svar: Jag tror det dels har med ålder att göra, dels att det där med förbränning är individuellt. Men jag kör en ätardag i veckan också och därför blir snittintaget av kalorier förstås högre än 1700 utslaget på en hel vecka. Kör du ätardag?
Birgitta/journalist/redaktör/träningsnörd

2012-07-09 @ 11:27:11
URL: http://tantengoesfit.wordpress.com/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lyckligagatans

Träning, hem & reportage

RSS 2.0