Styrka V/S snabbhet, måste man välja?

Latmasken var sjukt tung att brotta ner i dag. Den tyckte att morgonens axel- och bicepspass räckte bra, men jag ville utmana mig själv i löparspåret, är rädd att tappa flåset helt. Är precis hemkommen efter ett TUNGT löppass. 5 kilometer på 31 minuter. SUCK!
Snyft, jag är ingen löpare längre. På sin höjd en joggare, om ens det. Jag var på G att köra halvmaran i Luleå men fick knäproblem i februari. DÅ sprang jag 2,5-3 mil i veckan, alltid snabbare än 6-minutersfart (där går min mentala gräns för joggare/löpare.) och jag förbättrade hela tiden mina tider.
När knäet satte P för mina storstilade springplaner och jag tvingades ta flera löparsteg tillbaka bestämde jag mig för ett nytt fokus. Jag tränar som bäst med ett  mål i sikte. Det var då jag drog igång Biffutmaningen som nu gått vidare till Biff 2.0. Detta innebär att jag satsar på styrketräning 4-5 ggr per vecka. Vid sidan om gymträningen har jag också försökt hålla joggandet vid liv, men det går inte alls lika bra som tidigare. Kanske är det rentav så att mina nya muskler (ja, jag tycker att träningen gett resultat trots att jag bara styrketränat i tre månader!) ligger mig i fatet när det gäller snabbhet i löparspåret?! Jag har ju inte direkt en löparkropp. Det har jag i och för sig aldrig haft.
Styrketräningen tänker jag inte ge upp, men kanske måste jag tänka om när det gäller joggandet? Istället för att stirra mig blind på att förbättra mina tider kanske jag ska se joggingturerna som bra fettförbränning och ett sätt att hålla kroppens viktigaste muskel i trim? Kanske ska jag stunta i att anmäla mig till olika lopp och bara good-enough-jogga efetrsom fokus ändå är på muskelbygge?
 
 
 
 


Kommentarer
Åsa

Oj, vad stark du ser ut! Heja, heja!

Svar: Tack! Jag får nog bara acceptera att jag är långsammare i löparspåret ...
Birgitta/journalist/redaktör/träningsnörd

2012-07-10 @ 17:37:17
URL: http://hafva.blogg.se
Ylva

Du kanske får tänka så framöver. Men jag vet hur lätt det är att jaga tidsförbättringar hela tiden. Men du fixar väl tjejmilen?

Svar: Jag har inte joggat längre än 5-6 km på läääänge (och även det i maklig takt) ... :-(
Birgitta/journalist/redaktör/träningsnörd

2012-07-10 @ 18:19:47
Anna

Nejdå! Börja träna Crossfit och bli både stark OCH snabb, den ultimata lösningen ;)


Svar: Ja, jag MÅSTE testa crossfit, verkar kul. När kör du grupppass? ;-)
Birgitta/journalist/redaktör/träningsnörd

2012-07-10 @ 20:26:04
URL: http://wodlove.se
Fatima

Jag tycker du är så duktig att du orkat börja styrketräna. Vissa som får ett besked om att man inte kan löpa mer slutar träna helt, men det har inte du :))

Sv; Klintbackens strand gick vi till 5 min hemifrån KRAM

Svar: Där badade vi ofta när våra äldsta var små, vi bodde på Klintbacken då! :-)
Birgitta/journalist/redaktör/träningsnörd

2012-07-10 @ 20:28:24
URL: http://www.mina-prinsar.com
Anna

När som helst, säg bara till så kör vi;) Semester i övermorgon så då finns det gott om tid!

Svar: Great!
Birgitta/journalist/redaktör/träningsnörd

2012-07-10 @ 20:49:54
URL: http://wodlove.se
Fröken Prickig

Har också funderat så där, tycker styrketräningen är kul, joggning mindre skojig. Berätta gärna om crossfit-grejen, om hur man "gör":)

Svar: Jag ska absolut dokumentera och berätta om crossfitpasset när vi kört det, troligen torsdag nästa vecka! :-)
Birgitta/journalist/redaktör/träningsnörd

2012-07-12 @ 21:47:05
URL: http://frokenprickig.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lyckligagatans

Träning, hem & reportage

RSS 2.0