Fredagsmys med läsarmejl

I den härliga sommarvärmen efter jobbet i dag blev det fredagsmys deluxe. Vi grillade kycklingfiléer, åt klyftpotatis, surdegsbaguetter, goda såser och njöt av det Amaronevin jag fick av min lillebror i födelsedagspresent.Efteråt blev det chokladefterrätt och nu känner jag att jag laddat extra för morgondagens löppass.
 
 
 
 
När jag kollade mejlen hittade jag ett läsarmejl som jag gärna svarar på:
 
"Hej min namne, Birgitta!
Jag har hittat din blogg via lillamari. Utifrån det lilla jag än så länge tagit del av i din blogg, förstår jag att du har gjort en livsstilsförändring.
När började du din förändring? Jag skulle gärna vilja läsa hur du resonerade och strukturerade upp din dag från början. Jag är nämligen själv inne i att försöka åtgärda behov av att röra på mig mer + se över kostsidan. 
Jag tror att din blogg kan inspirera mig till att få till verkstad av mina tankar och önskningar!"
 
 Tack för ditt mejl! Jag har i ett tidigare inlägg (KLICKA HÄR) berättat litegrann om varför kilona smög sig på och hur jag till slut tog tag i min hälsa på allvar igen. Kostmässigt kickstartade jag i januari 2011 med en soppkur på gymmet, trots att jag var extremt skeptisk till en början. Sedan övergcik jag till en lågkolhydratkost där regeln för varje mål mat var en knytnäve proteiner, en knytnäve grova, varma grönsaker och en handflata sallad. Sakta har jag modifierat mina kostvanor utifrån vad som passar mitt liv och vad jag vill uppnå med min träning (fettförbränning och musklebygge) och nu äter jag i huvudsak proteiner (kyckling, tonfisk, lax, köttfärs, ägg, kvarg, proteinpulver) och grönsaker. Omega3-kapslar hör också till mitt dagliga intag. Visst tar jag en skiva grovt danskt rågbröd eller ett par potatisar, men i mycket begränsad mängd och bara till frukost eller lunch. Jag äter tre mål mat om dagen och 2-3 mellanmål. Små, täta mål gör att blodsockret håller sig stabilt och jag blir inte tokhungrig och överäter. Jag räknar kalorier! Eller har dem i bakhuvudet i alla fall och håller mig till ca 1700 kcal/dag. Detta gäller bara sex dar i veckan för jag har alltid en (ibland två) fri ätardag. Jag har inga problem alls med att vara "tillbaka på banan" igen efter den dagen. Det finns många som tycker att det är bättre att ha ett jämnt kaloriintag under hela veckan men för mig har detta funkat utmärkt. Jag kan äta allt, men inte alltid för det är INTE "lördag hela veckan". ;-)
 
När det gäller träning började jag för tre år sedan, efter många år då träningen enbart bestod av promenader, att köra ett standard 1A-program på gymmets maskiner, övergick sedan till att gå på en massa roliga pass på gymmet (allt ifrån afrodans till bodypump, cirkelträning och power strike impact). Jag återupptäckte det underbart ROLIGA med träning! Jag fick snabbt lära mig att styrketräningen är den viktigaste träningen när man vill gå ner i vikt, det gäller att bibehålla muskelmassan och inte tappa den samtidigt som fettet försvinner. Det är muskelmassan som håller förbränningen igång och det är den som gör att kroppen blir snyggt formad och inte bara spagetti-smalfet. ;-)
I egenskap av redaktör för ett helgmagasin drog jag & en kollega igång en Tjejmilenutmaning för 1 1/2 år sedan och helt oväntat lärde jag mig att gilla att springa. I och med detta fick sig min fettförbränning ytterligare en skjuts och det var löpning för så gott som hela slanten fram tills i vintras när mitt knä började protestera. Jag hade kört för hårt och fick bakläxa av sjukgymnasten.
 
För att inte tappa sugen under löprehabperioden behövde jag ett nytt fokus och parallellt med att jag jobbade på att hålla flåset uppe med hjälp av alternativ cardioträning (ffa indoor walking) bokade jag PT-timmar tillsammans med en träningskamrat och jag drog igång Biffutmaningen på min blogg. Vi var ett gäng tjejer som entusiastiskt kämpade med att bygga muskler - för NU var det det som gällde och vi slutrapporterade till midsommar. Men träningen tog såklart INTE slut i och med detta utan nu var det BIFF 2.0 som gällde och snart är det dags att rapportera igen.
Nu känner jag att jag hittat min melodi genom att varva löpträning (2-3 ggr/vecka) med styrketräningen (4-5 ggr per vecka). Samtidigt tror jag - som de flesta andra - att man ska variera sin träning. förnya träningsprogrammet osv för att överraska kroppen och utmana den till nya resultat!
Viktigast av allt är att man själv hittar det kostupplägg och de träningsformer som man själv trivs med. Det ska vara kul! Óch man ska inte vara rädd för att pröva nya träningsformer!
 
Bikinibilder trodde jag aldrig att jag skulle lägga ut på min blogg, men nu gör jag det även om det inte känns helt bekvämt. Jag vet dock hur peppande jag själv tycker att det är att läsa om och se bilder på andras livsstilsförändringar och de resultat de gett så jag bjuder på det. :-)
Detta är samma mamma, samma barn men en annan strand och ett annat liv. Sommaren för tre år sedan och sommaren 2012. Jag jobbar för att kunna visa ytterligare framsteg på nästa års badbild!
 


Kommentarer
Ylva

Fantastiskt Biggan! Du är en grym förebild!

Svar: Kan jag ta bort skämskudden från ansiktet nu? ;-) /B
Birgitta/journalist/redaktör/träningsnörd

2012-08-17 @ 22:49:24
Ylva

Ha ha! Ja du kan ta bort skämskudden! Detta är väl din allätar-dag? Med tanke på hur mycket du tränar är det ingen fara att unna sig då och då. Din förbränning måste ju vara igång hela tiden nu för tiden! :)

Svar: Ja, i dag har jag ätardag! :-)
Birgitta/journalist/redaktör/träningsnörd

2012-08-17 @ 23:00:29
Maria

Riktigt grymt, visste inte att du genomgått en sådan förvandling! Häftigt. Visserligen har du solbrillor på förta bilden, men jag hade aldrig känt igen dig på den...

Svar: Ja, det har hänt en del de senaste åren och det är tur att man fotar och sparar bilder för det är så lätt, när man står och stampar på samma fläck, att glömma att man faktiskt gjort framsteg. :-)
Birgitta/journalist/redaktör/träningsnörd

2012-08-19 @ 20:16:23
URL: http://mariapaavola.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lyckligagatans

Träning, hem & reportage

RSS 2.0