Nu blommar mammas ros



Rosen som kommer från min mammas barndomshem i Finland står i blom som den en gång gjorde hemma i Kuusela, där mamma bodde som liten. Ända tills kriget tog hennes far. Hon var åtta år och ganska snart efter att fadern stupat i kriget flydde resterande familjen norrut, mot svenska gränsen.
Rosen bärgade mamma till sitt hem många år senare och jag fick med mig den när jag blev vuxen. Jag vet inte vad det är för ros, hos oss heter den bara "Kuuselarosen".
Förra året när mamma vid den här tiden låg för döden orkade rosen bara blomma med en enda ros. En enda.
I dag är det tio dagar kvar till mammas dödsdag.


Kommentarer
Katarina

Visst är det lustigt hur livet kan vara, min mamma fick i fjol en ros min mormor fött upp (och hon dog 1984) av en vänninas mamma i kukasjärvi, en ros att ha inne i kruka... ganska otroligt...att den funnits kvar så länge... nu står den hemma hos mamma i hennes fönster.



Kramar

katarina

2008-07-15 @ 21:40:23
URL: http://katarinasdag.blogspot.com
Persilja

Så otroligt poetiskt! Det är en vacker tanke att nu har din mamma det bra. Nu fröjdar rosen sig. I fjol var det väl den allra allra värsta tiden just innan...

2008-07-19 @ 12:49:40
URL: http://fyrabarnsmamman.bloggagratis.se
Esters mamma

Jag fick en finsk ros av mammas väninnan när jag åkte hem efter begravningen. Den har fått flytta med oss två gånger men den tar sig och jag tänker alltid på henne när jag försöker ta hand om den på bästa sätt.

Förra veckan skulle hon ha fyllt pensionär... nåt hon alltid pratade om att hon ville bli så fort som möjligt men inte unnade sig tidigare för att pensionen skulle bli mindre om hon slutade att jobba nu

Dom finns där hela tiden och jag lovar dig att det gör ont men blir mer uthärdligt.



Stor kram från Ester och mig som precis har kommit hem till södern från norrbotten.

2008-07-28 @ 22:50:55
Dominicadina

Great site, keep up the great work

2009-01-26 @ 10:10:11
URL: http://dominicadina.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lyckligagatans

Träning, hem & reportage

RSS 2.0